سوالات و مشکلات خود را مطرح کنید تا سریع به جواب برسید
لطفا اگر پاسخ را میدانید، بنویسید.
در برنامه نویسی، وراثت یکی از مفاهیم اساسی شی گرایی است که به ارث بردن خصوصیات یک کلاس از کلاس دیگری گفته میشود.
با استفاده از وراثت، یک کلاس میتواند خصوصیات و رفتارهای دیگر کلاسها را به ارث ببرد و در برنامه خود استفاده کند.
در وراثت، یک کلاس مادر یا پدر (سوپر کلاس)، خصوصیات خود را به کلاس فرزند (زیر کلاس) ارث میدهد. کلاس فرزند میتواند خصوصیات مادر را به طور مستقیم بهرهمند شود و یا آنها را با تغییر دادن، گسترش یا جایگزینی، با خصوصیات جدید ترکیب کند.
با استفاده از وراثت، کد تکراری را میتوان به حداقل رساند و از قابلیت توسعه و نگهداری کد بهبود بخشید. علاوه بر این، وراثت به برنامه نویسان اجازه میدهد تا کد خود را به شکل سازماندهی شدهتری بنویسند و از کدنویسی تکراری و ناهمگون جلوگیری کنند.
همچنین، وراثت به برنامه نویسان اجازه میدهد تا کدهای مرتبط را در یک سلسله مراتبی و سازماندهی شده جمع آوری کنند. این کار به کاربردنی تر شدن کد و هماهنگ شدن آن با سایر کدهای برنامه کمک میکند.
وراثت در برنامه نویسی، به صورت دو روش، یعنی وراثت چندگانه و وراثت تک مادری میتواند انجام شود. در وراثت چندگانه، یک کلاس فرزند از چند کلاس سوپر میتواند خصوصیات و رفتارها را به ارث ببرد، در حالی که در وراثت تک مادری، یک کلاس فرزند فقط از یک کلاس سوپر میتواند خصوصیات و رفتارها را به ارث ببرد.
وراثت در برنامه نویسی، به صورت گستردهای در زبانهای برنامهنویسی مختلف، از جمله جاوا، پایتون، C# و PHP مورد استفاده قرار میگیرد.
در واقع، وراثت یکی از مفاهیم اساسی شی گرایی است که تاثیر زیادی در طراحی و پیادهسازی برنامههای شی گرا دارد.